torsdag 8 september 2011

Köttfärslimpa med pressgurka


Den gamla hederliga köttfärslimpan är en favorit hos mig. Receptet fick jag av min farmor och det är lite annorlunda, men mycket enkelt och smakar fantastiskt gott!


















Köttfärslimpa

500 g blandfärs
1 paket fransk löksoppa, ja det är denna ingrediens som kan kallas lite annorlunda..
1 liten burk creme frais
1 ägg
timjan

Ugnen ska stå på 175 grader. Vispa ihop alla ingredienser och häll över i en form. Normalt använder jag en långsmal form, men hittade den inte... så det blev en vanlig ugnsfast form som fungerade minst lika bra! Skjuts in i ugnen i ca 30-35 minuter.




















Pressgurka  
2 port

1/2 gurka
salt
1 msk ättiksprit
1 msk socker
1/2 dl vatten
vitpeppar
dill

Skiva gurkan, jag hyvlade den med osthyvel på längden, salta. Ställ den saltade gurkan på press i 30 minuter, häll av all vätska som saltet dragit ur gurkorna. Blanda därefter i hop lagen med resterande ingredienser och häll över gurkorna. Låt gärna stå och dra någon timma om det finns möjlighet, annars går den att servera direkt.



1. Salta gurkan

3. Klart!

2. Pressa



Servera med kokt potatis, lingon och gräddsås!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar