måndag 19 september 2011

Indiskt

Jag har besökt Indien två gånger redan i mitt liv. Underbart land, underbar mat. I Indien är det inte svårt att laga bra indisk mat, det fick vi lära oss på några matlagningskurser som vi gick på. Lätt som en plätt, bara att slänga ner lite färska härliga grönsaker och kryddor, och vips så var det klart! Här hemma blir det lite skillnad, jag drar mig alltid i håret och säger högt till mannen, att -"jag ska då aldrig laga indiskt igen!" Men så efter lite gnäll och jobb så står maten där, god som tusan (oftast) och jag kan slappna av igen... Nåja, igår kväll blev det indiskt, så här gjorde jag:



Indiskt
2 kycklingfiléer, vill du göra vegetarisk curry kan du till exempel ta blomkål och/eller potatis
1tsk hel kummin
1 tsk garam masala
1 tsk chilipulver
1 tsk gurkmeja
1 röd lök, finhackad
2 tsk riven ingefära
1 riven vitlöksklyfta
2-3 msk tomatpure, du kan även slänga i hackade tomater eller lite tomatkross...
2/3 burk kokosmjölk
1 dl creme fraishe eller kokbar yoghurt
salt & peppar



Raita
creme fraishe eller yoghurt
gurka, rödlök, tomat - en eller alla, upp till dig!
garam masala
spiskummin
salt & peppar

Strimla kycklingen till den storlek du vill ha i grytan. Stek med salt & peppar och eventuellt lite garam masala,  tills kycklingen är klar. I en annan panna gör du såsen. Värm upp ganska mycket olja, tillsätt de hela kumminfröna, när de börjar poppa lite tillsätter du löken och alla andra kryddor. Även ingefära och vitlök. Innan det börjar bränna häller du på lite vatten och tomatpuren och alla annan eventuell tomat. Låt puttra på mellanvärme tills löken är mjuk, häll på lite mer vatten om det behövs. När löken är mjuk, tillsätter du kokosmjölken och creme fraishe, smaka av! När såsen är klart lägger du i kycklingen och låter det koka ihop lite.. tillsätt mer kokosmjölk eller creme fraishe om du tycker din sås behöver det.

Raitan är bara att blanda ihop, smaka av för den balans du gillar med kryddorna!

Servera med naanbröd och ris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar