måndag 19 september 2011

Het linssoppa

Ibland vill man vara nyttig, då kan man göra denna soppa. Den är snabb, billig, nyttig och ja den är god!



Het linssoppa
2 port

1 rödlök, finhackad
1 stor vitlöksklyfta, finhackad
ev. finhackad morot, men det skippade jag idag..
1 msk spiskummin
1 tsk chilipulver
1/2 msk garam masala
1 lagerblad
1 1/2 dl röda linser
1 liter kokande vatten
1 buljongtärning, valfri, ta din favorit!
salt & peppar samt en gnutta citronsaft och några blad timjan



Stek rödlök, morötter och vitlök i olja. Tillsätt kryddorna, låt rosta i några sekunder, häll sedan på linserna och vattnet. Plutta i en buljongtärning, och låt koka i ca 10 minuter. Smaka av med s & p, lite citronsaft och hackad timjan.

Servera med bröd!


2 kommentarer:

  1. Åååh, YUM! Soppa är ju perfekt höstmat, och linser älskar jag! <3

    Nej usch, alger tycker inte jag heller om, jag vill inte ens bada bland dem ;) Men jag hoppas du vågar prova zucchinibrowniesen ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, bra då är vi på samma nivå! Jag borde verkligen prova.. återkommer när jag gjort det.. om det så blir om ett bra, bra tag :-)

    SvaraRadera