onsdag 19 oktober 2011

Entrecote med kantarellsås

Jag måste säga att det här med att både blogga och jobba är ju svårare att hinna med än jag trodde.... Jag försöker uppdatera, men ändå så klumpar inläggen ihop sig, nå väl, här kommer lite lyxköttinspiration.



Entrecote med potatisgratäng och kantarellsås

Jag struntar i att berätta precis hur jag gjorde, bara ungefär, är det något du undrar, fråga!

Jag gjorde potatisgratäng med en drös skivade potatisar, som jag varvarde i en form med vitlök, salt och peppar. Jag kluttade även i lite smör här och där. Sen fyllde jag upp nästan hela formen med grädde, ca 3-4 dl kanske. Låt stå i 200 gradig ugnsvärme i ca 1h. PS. Välj mjöliga potatisar...

Köttet kryddades och stektes sedan blodigt, ca 2 min per sida, men det beror helt på hur tjockt skiva det är och huur blodigt du gillar.. Låt det sedan vila någon minut under folie, så rinner inte köttsaften ut över hela tallriken och köttet blir saftigare!



Såsen gjorde jag genom att tina upp en av dessa påsar. Jag stekte upp innehållet och tillsatte en skvätt grädde, gott!

Sen serverade jag det hela med kokt brysselkål, för det är ju det bästa som finns!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar