måndag 24 september 2012

Crème brûlée försök 2

Nu fick jag äntligen till det! Den stelnade! Det var som jag hade trott, jag hade helt enkelt för få äggulor och för mycket grädde de andra gångerna. Jag utgick från Peter Harryssons recept som Kristiina tipsade om men gjorde vissa ändringar som passade mig bättre.



Crème brûlée
4 portioner

6 stora eller 7 små äggulor
1 dl socker
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 vanlijstång

Råsocker till garnering

Skrapa ur en vanlijstång och blanda med grädde och mjölk i en kastrull (lägg även i själva stången), värm upp vätskan och ta av precis innan det kokar upp, låt svalna något. Rör undertiden ihop ägg och socker. Häll den ljumna vätskan i äggblandningen under kraftig omrörning, är det för varmt eller du vispar för sakta, kan det bli äggröra, så öka takten.

Ta ur vanlijstången och häll upp i 4 st Crème brûléeformar. Ställ formarna i en djup ugnsform eller plåt och häll på kokande vatten upp till mitten av formarna, som ett vattenbad. Det kan vara lättare att hälla på vattnet då plåten med formarna redan står i ugnen. Grädda i ca 125 grader i 1 h, eller tills de stelnat. Ta ut och låt svalna. Servera med ett täcke av råsocker som du bränt av med gasbrännare.

Servera med bär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar