fredag 21 september 2012

Brynt smör & salvia

Jag fick ett sug, en lust en ja pepp att göra pasta med brynt smör och salvia. Har sett det många gånger, men aldrig smakat eller lagat det själv. Men nu äntligen blev det av! Inget recept jag hittade kändes som det jag ville få fram, så jag gjorde så här, och det blev magiskt! Åh en favorit på studds. Nu ska jag bara köpa en pastamaskin och bemästra själva pastan själv också... Men det blir nästa steg.



Pasta med brynt smör & salvia
2 personer

1 paket med din bästa färska pasta, eller egen såklart.

ca 100g smör
8 salvia blad
1/2 citron, ger rejäl citronsmak, smaka av så det passar dig.

Parmesan

Koka pastan efter anvisningar.
Smält smöret och lägg i salvian. Låt smöret brynas utan att bli bränt, håll ett vakande öga. När smöret brynts och smakar lite gott nötigt, då pressar du i citronsaften. Klart! Det kan vara den snabbaste såsen, men ack så god!

Servera pastan och häll såsen på, hyvla parmesan och njut!

3 kommentarer:

  1. ÅH, så gott! Nu blev jag lunchhungrig och kommer att testa detta nu på momangen. Allt finns hemma så det är ju bara att sätta igång. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, jag älskar detta, berätta gärna vad du tyckte! :-)

      Radera
  2. Hjälp, det där lät och såg farligt gott ut! Det måste vara meningen att det är just det här jag ska laga av mina sista salviablad på plantan som håller på att ge upp. Brynt smör är ju bara så gott! Uppvispat med lite flingsalt och brett på nybakat bröd har varit min favorit hittills (och istället för vanligt smält smör i kakor). Kanske kan detta bli en ny favorit =)

    SvaraRadera