lördag 24 maj 2014

Vann spa och vår bröllopsdag

1 år, redan! Första året som gifta, första bröllopsdagen. Det är något helt speciellt.



Jag fick en förfrågan från Vann Spa Hotell och Konferans om jag ville komma och testa deras spa och den mat som de är kända för att göra bra, och sedan skriva här på bloggen om mina upplevelser. Inget jag väntade länge på att tacka ja till. Jag tänkte att vad kan passa bättre till vår första bröllopsdag än att komma bort från vardagen, gå på spa och äta fantastisk mat...



Så sagt och gjort, vi hoppade in i bilen och körde upp längs kusten mot gullmarsfjorden. Det tog ca 1 h och 20 minuter från Göteborg. Väl framme fick vi checka in i ett alldeles strålande rum, eller jag ska säga två rum! Det var en svit med utsikt över fjorden och då jag kikade in i badrummet, en jacuzzi!






Vi knatade snabbt ner till spat i våra lånade badrockar, här kan man ligga i timmar. Flera olika små pooler men min favorit är den stora i mitten, med helt perfekt temperatur. Det fanns även flera bastus, här kan man välja på både ånga eller utsikt. Vi låg och plaskade, drack nyttigt te och rådde om varandra i några timmar.






Sen svirade vi om till lite finare kläder och gick ner för middag. Anläggningen är stor med 156 hotellrum, flera konferenssalar, 1000 kvm spa och massor med öppna ytor. Väl nere vid middagen hade vi en trevlig dock lite virrig servitris. Jag hade höga förväntningar på maten, restaurangen har precis blivit certifierad av Västsvensk Mersmak vilket innebär att de ska vara miljömedvetna och ha fokus på lokala, närodlade råvaror, men även vara ett kvalitativt, innovativt och spännande kök.





Vi blev serverade gravrökt torskrygg med brynt smör créme, gurka, krusbär och pepparrot. Vi båda tycket denna förrätt var väldigt god och även vacker att titta på. Dock hittade vi inte mycket av pepparroten i rätten.



Till varmrätt blev det timjanstekt oxe med glaserade morötter, gröna bönor, svampcrust och tryffelsky. Även detta mycket gott! Köttet var mört och tryffelskyn gudomlig. Det var det första jag gjorde då vi kom hem...



Till efterrätt beställde vi in en Crème brulée med vit chokladkaka och smultronsorbet att dela på. Gott gott gott. Inget att klaga på här heller. Söt och god avslutning på en strålande middag. Det levde upp till mina förväntningar. Dock hade jag verkligen önskat att servitrisen hade pratat mer om matens ursprung, då jag vet att det mesta kom från trakten. Det hade varit ett extra plus i kanten att få höra det vid servering.



Efter maten kunde vi inte låta bli att gå upp på rummet och bubbla loss i vår egna jacuzzi... Dock blev det väldigt varmt då vi hällde upp vattnet, så vi fick vänta någon timme innan vi vågade oss i.




Dagen där på ramlade vi ner till den härliga matsalen med underbar utsikt igen. Det var frukost på schemat. Och vilken frukost, här fanns allt och lite till. Kockar som lagade omeletter, fil, nybakat bröd och wienerbröd. Jag satsade på allt och lite till. Mums! Här satt vi länge och njöt innan vi gick ner för några sista timmar i spat, innan vi till sist checkade ut och åkte hem till vardagen.


Tack Vann för en strålande helg! Nästa gång får vi se till att besöka ert andra hotell Smögens Hafvsbad som troligen är minst lika bra det!





1 kommentar:

  1. Vad trevligt! Känns mer o mer som att vi bör göra vår helg där utan barn. Får fundera ett tag till....

    SvaraRadera