onsdag 19 juni 2013

Grönsaksrisotto

I min familj är risotto ett hett diskussionsämne... Ska den vara torr eller krämig?! Min far tycker att risotto självklart är en torrare risrätt och säger att krämiga risotto bara är något nypåfund från dagens tvkockar. Själv har jag alltid tänkt att risotto är en krämig risrätt och jag påstår att jag har rätt! Min syster gav mig inspiration att göra en hederlig grönsaksrisotto när hon bjöd på sin specialvariant för ett tag sedan som också var supergod! Men ni ska få mitt recept.



Grönsaksrisotto (krämig!)

3 dl risottoris (arborio)
1/2 purjolök, gul lök, eller några schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
2 dl vitt vin, gärna lite syrligt
1 broccolihuvud
1 zucchini
1 grönsksbuljongtärning
ca 7 dl vatten
salt & vitpeppar

Smör
Parmesan
(citron)


Lägg i buljongtärningen i en kastrull med vatten, låt koka upp, och sänk sedan värmen.
Finhacka och stek löken i lite olja, jag använde purjo denna gång. Pressa i vitlöken och låt den steka med. Löken ska inte få färg, men svettas. Tillsätt sedan riset. låt steka med i pannan på mellanvärme, när du tycker att löken börjar ta lite för mycket färg häller du på vinet och steker med det en stund. Sänk värmen till mellan-låg.
Grönsakerna (uppskurna i mindre bitar) kan du antingen koka för sig eller i buljongen.
Nu ska du hälla på några dl buljongvatten i riset, när det sugits in, häller du på lite mer osv, RÖR inte för mycket i riset, utan skaka pannan lätt. När det mesta av buljongen är uppsugen av riset blandar du i grönsakerna. Glöm inte att smaka av, när riset är klart, är risotton klar! jag gillar när det är lite tuggmotstånd kvar i riset! Blanda i några klickar smör och riv över rikligt med parmesan. Vill du ha risotton fräschare kan du klämma på lite citron också på slutet!


6 kommentarer:

  1. Nja, jag föredrar nog min risotto krämig, faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Krämig! Kram, Leane

    SvaraRadera
  3. Klart du har rätt! Krämig ska den va, nästan rinnig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag har faktiskt aldrig provat på en riktigt bra restaurang, det ska bli nästa mål!

      Radera