söndag 9 november 2014

Pumpacheesecake med whiskey

Nu känner jag att det är läge att dela med mig av denna härligt söta pumpacheesecake som vi åt på Halloweenmiddagen.



Pumpacheesecake

Botten
50g smör
2 msk socker
10 st digestivekex
1 dl pekannötter

Fyllning 
1dl socker
En nypa mald ingefära
2 msk grädde
3 st  rumsvarma ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk kanel
2 paket (á 200g st) philadelphiaost
1/2 dl rörsocker eller liknade mörkt socker
Ca 0.5-1 krm riven muskot
1-2 msk whiskey
3 dl pumpapuré, se nedan för recept. Du behöver 500g pumpa, gärna Butternut)

Topping
1 tsk rivet citronskal
2 dl crème fraiche
3 msk florsocker
1-2 msk whiskey

Pumpapuré
Mjukkoka 500 g skalad pumpa eller sötpotatis i ca 3×3 cm tärningar i 8-10 min. Sila av i durkslag, ånga av väl och mixa till puré. Blir det puré över, kan den frysas och användas till pumpasoppa. 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°. Täck bottnen på en form, 24 cm med löstagbar kant, med bakplåtspapper, eller smörj noga med smör.

Smula kexen, hacka pekannötterna och blanda med sockret, det går bra i en matberedare. Smält smöret och tillsätt det. Tryck ut den smuliga massan i bottnen på formen.

Vispa ihop pumpapurén med ägg, grädde, vanilj- och muscovadosocker. Vispa i en annan skål strösocker, philadelphiaost, kryddor och bourbon till en slät smet med elvisp. Blanda de båda till en slät fyllning.

Häll fyllningen i formen och grädda mitt i ugnen 45–50 min tills den har stannat.


Rör ihop toppingen, bred den över pajen och grädda ytterligare 5 minuter. Servera pajen kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar