lördag 13 april 2013

Middagsklubben tema Italien

Middagsklubben, vi är 4 som ses och lagar mat tillsammans efter tema varje månad. Denna gången var det min tur, det blev Italienskt citrontema.  Såhär blev kvällens meny. 


Italien á la limone


§§§


PRIMO PIATTO
Ravioli - Ricotta - Spenat - Brynt smör - Salvia - Citron




§§§


SECONDO PIATTO
Tonfisk - Citron - Tomat - Zucchini - Pinjenötter - Sparris



§§§


DOLCE
Citronparfait – Hallonspegel - Limoncello




Allt brev stålande gott! Pastadegen till förrätten gjorde vi såhär efter Johanna och Chris recept:

1dl durum, 1dl vetemjöl, 1ägg, 1msk olivolja, alternativt en skvätt vatten för 2 personer.
Mixa ihop snabbt till en deg, lägg i en platspåse i kylen i ca 1h för att vila. Kavla sedan ut tunnt med pastamaskin och gör dina ravioli med valfri fyllning. Koka i några minuter i en stor kastrull med välsaltat vatten. Servera med sås på brynt smör med citron och salvia.




Varmrätten blev också mycket god, vi använde det brynta smöret som belv över från förrätten som sås även till varmrätten. 

Efterrätten hittade jag på Allt Om Mat, de kallar den fryst citronsufflé, men jag skulle vilja säga att det var precis som en parfait. Sockerkaramellen i botten var dock lite oklar, gör man som i receptet blir den benhård! Men gott var det!






3 kommentarer:

  1. Det lät som en kanonmumsig meny! Jag har också varit väldigt citronig den här våren (det har nog inte märkts på bloggen så mycket dock) jag undrar om det beror på den långvariga kylan? Jag tycker att jag behöver lite piggare smaker då.

    Hoppas att allt är bra med dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Man blir ruggigt sugen på somrigare smaker nu!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera