torsdag 25 augusti 2011

En helt vanlig risotto





Ja, det är vad jag brukar slänga ihop då tiden närmar sig lunch och man har "ingenting" hemma... Då jag alltid gör risotto lite på känn kan det bli svårt med exakta mått, så ta måtten med en nypa salt och gå på känsla så blir det nog bäst!


En helt vanlig risotto

1,5 del arborio eller avorioris
2-3 dl uppvärmd buljong, jag använder ofta kyckling eller svamp (funkar med buljongtärning+vatten)
1/2 finhackad lök
1 finhackad vitlök
En skvätt vitt vin
Smör och parmesan
Eventuellt någon ört, jag använde basilika
salt och peppar

Sautera löken och vitlöken i lite olja, tillsätt sedan riset tills det börjar bli lite genomskinligt, låt det inte få färg. Skvätt i lite vin och låt alkoholen koka bort. Nu börjar du hälla på lite av buljongen och upprepar detta då den kokat bort, tills riset är färdigt. Gärna lite al dente! Krydda efter smak.

Obs! Skaka pannan istället för att röra! Rör du för mycket i riset blir det gröt.

När riset är färdigt klickar du i lite smör och river i lite ost och slänger i en näve med hackad basilika.

Man kan smaksätta en risotto på massa olika sätt, mina favoriter är nog svamp, gröna ärtor eller saffran. Men man kan även göra den helt ren precis som jag gjort idag, jag ringlade bara lite tryffelolja över så den skulle smaka lite lite godare!



1 kommentar:

  1. Mums jag gjorde en med vitkål häromdan och det var ljuvligt!
    /Markus

    Man kan låta vitkålen koka i buljongen!

    SvaraRadera